fredag 2 september 2011

Min skyldighet - din skyldighet

I Göteborg har en pojke i 5an blivit polisanmäld då han sextrakasserade en 10-åring. Helt rätt av flickans pappa!  Flickor, tjejer, kvinnor och tanter - ja till och med kärringar, har rätt till sin egen kropp. Att försvara killarna som trakasserar tjejerna, killarna som slåss och mobbas osv genom att säga att "pojkar är pojkar" är en enda stor förolämpning mot det manliga könet!

Ett barn blir inte mobbare, slagskämpe eller sexbrottsling bara för att han råkar födas med snopp. Det är VÅRT fel. Ditt, mitt, grannens, rektorns - samhällets. Vi visar vilket beteende som är ok. Killar får beröm när de är tuffa och hårda, tjejer när de är väna och söta.

Jag är mamma till två pojkar. Det är mitt ansvar som förälder att se till att de lär sig vad lika värde innebär, personlig integritet och respekt av sina medmänniskor. Att ett nej betyder nej. Men jag kan inte göra det ensam, för oavsett vad jag lär dem hemma så träffar barnen andra barn och vuxna en stor del av tiden. Deras beteende och kommentarer formar mitt barn minst lika mycket som det jag gör hemma. Därför önskar jag att fler föräldrar funderar på vad som är ok egentligen och hur dem skulle vilja att andra reagerade om det var deras barn som blev tafsad på, kallad för hora, mobbad eller slagen. Och nästa gång de ser en sådan situation vågar bryta in och säga ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar