fredag 5 augusti 2011

Stolt mamma

Idag på affären tillsammans med min sexåring:

Han: *pekar på tidningarna* Är det barnet sjukt?
Jag: Det barnet svälter. Dem har för lite mat i afrika där det barnet bor.
Han: Han kommer att dö, eller hur?
Jag: Ja kanske.
Han: Mamma, jag vill inte köpa fredagsmys idag, det räcker med kvällsmat. Kan vi lägga pengar i bössa åt dem barnen istället? 
En påse chips plus dricka som vi hade tänkt köpa kostar 30 kr. Nu gick sonen och lämnade tillbaka dem och istället har vi tillsammans satt in pengar till Läkare Utan Gränser. Varför gör inte Du det också? Fredagsmys har idag en majoritet av hushållen i Sverige. Låt oss säga att 1 miljon av hushållen skulle ge 30 kr så skulle dem få in 30 miljoner kr! Vi gav 100kr, önskar att vi kunde ge mer men så ser verkligheten inte ut. Men nästan alla kan ge något. Min 6åring hade inte hjärta att mumsa i sig chips när han vet att andra barn svälter. Vad säger Ditt hjärta?

Och JA! Jag är så löjligt stolt så det är äckligt åt det, men det får man vara som mamma! =) Oftast när man handlar med barnen låter det "jag vill ha, jag vill ha, jag vill HA!!!"

Flera sätt att hjälpa: http://www.expressen.se/nyheter/1.2500216/sa-kan-du-hjalpa-svaltkatastrofens-offer
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar